Vanaf eind 2019 kunnen fietsers en voetgangers gemakkelijk een bezoek aan de Groene Kathedraal in Almere combineren met een bezoek aan het Museumbos via de nieuwe fiets- en voetgangersbrug Waterlandseweg, in opdracht van Provincie Flevoland. Het ontwerp van de brug en de totstandkoming van de aanbestedingsdocumenten zijn het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Reimert Bouw en InfrastructuurwUrck, Arup, Demako en Ruim Omgevingsontwikkeling.

Omdat architectonische vormgeving zwaar meetelde in de beoordeling van het Plan van Aanpak is Reimert Bouw en Infrastructuur reeds in de aanbestedingsfase de samenwerking aangegaan met wUrck (architect), Arup (constructeur) en Demako (staalleverancier en -ingenieur). Ruim Omgevingsontwikkeling is vanaf het eerste uur nauw betrokken geweest om de aspecten omgeving en duurzaamheid kwalitatief vorm te geven, in samenhang met het opstellen van het Plan van Aanpak ten behoeve van de aanbesteding. Ons gezamenlijke doel was om een iconische brug te creëren, gemaakt van duurzame materialen, dat niet overheersend is in de natuurlijke, groene omgeving. Het resultaat is dan ook echt een groepsprestatie: een uniek vormgegeven, duurzaam ontworpen liggerbrug met een lengte van 240 meter en 8 overspanningen, hoofdzakelijk gemaakt van Cortenstaal en lokaal in Almere gerecycled hout.

 

Duurzame en beeldbepalende materialen op Waterlandseweg

De keuze voor weervast staal, of ‘Cortenstaal’ zoals dit materiaal beter bekend staat, komt voort uit locatiebezoeken aan de verschillende toeristische trekpleisters rondom het Museumbos. Hier wordt Cortenstaal gebruikt in onder meer bebording. Doordat het materiaal mooi veroudert in een roodbruine kleur zal de brug met de jaren steeds beter in haar omgeving opgaan. Voor de brugleuningen en zitbanken hebben wij gekozen voor hardhout dat lokaal in Almere, bij Recyclingbedrijf de Vijfhoek, gerecycled is. De brug heeft een technische levensduur van 100 jaar en de gebruikte materialen zijn ook daarna goed her te gebruiken. Tot die tijd vergt de brug weinig onderhoudswerkzaamheden, wat positief is voor de ecologische footprint van de brug.

Waterlandseweg

 

De vormgeving van de brug komt voort uit een analyse van de omgeving. Aan de zijde van Stichtsekant kenmerken rechte polderbanen het landschap. Hier hebben wij daarom gekozen voor een rechte toegang tot de brug. Waar de brug het water van de Hoge Vaart kruist maakt de balustrade een duidelijk zichtbare golvende beweging. Met name ’s nachts, wanneer de balustrade over de gehele lengte verlicht wordt met energiezuinige LED-verlichting, kunnen passerende automobilisten haar kenmerkende golving goed zien.

 

Aan de zijde van de Groene Kathedraal eindigt de brug in een royale bocht. Aan deze zijde wordt het landschap namelijk gekenmerkt door kronkelende paden en worden de rechte polderbanen onderbroken. Een bijkomend voordeel van onze keuze voor de bocht is dat er geen extra bomen gekapt hoeven te worden voor de aanleg van fiets- en voetgangersbrug Waterlandseweg. Een voordeel dat wij als duurzame ondernemer altijd positief achten.

 

Vrijheid en verbinding over Waterlandseweg

De fiets- en voetgangersbrug over de Waterlandseweg en de Hoge Vaart is bedoeld om een verbinding te vormen voor busreizigers van en naar bedrijventerrein Stichtsekant. Bovendien verbindt de brug het in ontwikkeling zijnde stadsdeel Oosterwold en de Groene Kathedraal met bedrijventerrein Stichtsekant en het Cirkelbos. Door deze verbinding is het recreatieve fietspadennetwerk eindelijk ‘compleet’ en kunnen bezoekers ongehinderd alle 7 locaties van het Museumbos bezoeken. Als maatschappelijk verantwoorde ondernemer hebben wij bovendien extra aandacht besteedt aan de toegankelijkheid van de brug voor mindervalide gebruikers. Daarom is de brug ook de bereiken met een glazen lift in de as van de trap. Het gebruik van glas verhoogt enerzijds de belevingswaarde van de gebruiker en anderzijds de sociale veiligheid alhier.

Waterlandseweg

 

De komende periode gaan Reimert Bouw en Infrastructuur en Ruim Omgevingsontwikkeling aan de slag om het aanbiedingsontwerp uitvoeringstechnisch gereed te maken en vergunningen aan te vragen. Ruim voert tijdens de voorbereidings- en uitvoeringsfase het project- en omgevingsmanagement uit. Het startoverleg met onze opdrachtgever Provincie Flevoland is inmiddels geweest en dinsdag 28 augustus zullen wij gezamenlijk, op locatie en op feestelijke wijze, het werk officieel openen. Dit is het officiële startsein voor de aanleg van fiets- en voetgangersbrug Waterlandseweg. Naar verwachting zijn eind 2018 de eerste werkzaamheden buiten zichtbaar en zullen eind 2019 de eerste fietsers en voetgangers gebruik kunnen maken van fiets- en voetgangersbrug Waterlandseweg.

 

Gaandeweg zullen er nog voldoende leuke uitdagingen in het verschiet liggen voor de aanleg van fiets- en voetgangersbrug Waterlandseweg, maar wij kijken uit naar een voorspoedige bouw van deze iconische brug!